Transformacja cyfrowa (z języka angielskiego digital transformation) jest niezbędna dla rozwoju wszystkich firm, począwszy od małych przedsiębiorstw po duże korporacje i spółki. Co to takiego? Czy nowe technologie informatyczne to rzeczywiście konieczność, czy jedynie chwilowy trend?
Transformacja cyfrowa (digital transformation) – co to takiego?
Transformacja cyfrowa (z języka angielskiego digital transformation) to integracja technologii cyfrowej we wszystkich obszarach biznesu, mająca na celu zmianę sposobu działania przedsiębiorstwa i dostarczanie klientom wartości. To także zmiana kulturowa, która wymaga częstego eksperymentowania i dostosowywania się do zupełnie nowej rzeczywistości.
Przykładem cyfrowej transformacji jest zupełnie nowy rodzaj płatności bezgotówkowych – BLIK. Usługa ta jest dostępna w aplikacjach mobilnych Alior Banku, Banku Millennium, ING Banku Śląskiego, mBanku, Getin Banku i wielu innych. Nowe technologie informatyczne i co za tym idzie, zupełnie nowy model biznesowy, wdrożył także gigant Netflix. W dobie tak wysokiej popularności serwisu streamingowego i atrakcyjnej ceny abonamentu prawie nikt już nie korzysta z usług wypożyczalni filmów DVD.
Dlaczego cyfrowa transformacja ma znaczenie?
Cyfrowa transformacja biznesu to w dzisiejszych czasach nie trend, a konieczność, kwestia być albo nie być. Firmy muszą wdrażać nowe technologie informatyczne, by nie pozostawać w tyle za konkurencją oraz żeby utrzymać obsługę klienta na wysokim poziomie. Dzięki cyfrowej transformacji przedsiębiorstwa są w stanie jeszcze lepiej zrozumieć zachowania zakupowe konsumentów i następnie – spełnić ich wysokie oczekiwania. Począwszy od usprawnienia łańcucha dostaw, przez większą elastyczność w zakresie płatności, po jeszcze prostszy i szybszy proces zakupowy.
Naturalne konsekwencje transformacji cyfrowej to lepszy obieg informacji w firmie, usprawnione procesy sprzedażowe, poprawa wydajności i co za tym idzie, wzrost przychodów. Aby jednak tak się stało, przedsiębiorstwo musi być elastyczne i chętne do zmian, a także gotowe na nie – pod względem zaawansowania technologicznego i możliwości finansowych.
Cyfrowa transformacja biznesu – co ją napędza?
Z pojęciem cyfrowej transformacji wiąże się digital disruption, czyli w dosłownym tłumaczeniu cyfrowe zakłócenie, zmiana dotychczasowego porządku. Usługodawcy, firmy produkcyjne oraz przedsiębiorstwa handlowe nie powinni jednak pojmować digital disruption jako zakłócenie negatywne, lecz innowację – pierwszy krok do pozytywnych zmian. Digital disruption pozwala bowiem rozwiązać obecny/przyszły problem związany z danym produktem lub usługą, co w perspektywie zapewnia konsumentom nowe korzyści. To właśnie innowacja napędza cyfrową transformację biznesu i wpływa w największym stopniu na rozwój firmy na rynku.
Transformacja cyfrowa to zdecydowanie krok naprzód. Owszem, w wielu przypadkach oznacza ona odejście od sprawdzonych procesów biznesowych na rzecz stosunkowo nowych praktyk, które wciąż są rozwijane. Zmiana prowadzenia biznesu może jednak w dość krótkim czasie przyczynić się do ewolucji firmy. Dostosowanie produktów oraz usług do zapotrzebowania klienta pociąga za sobą w naturalny sposób zwiększoną sprzedaż. Warto zatem cały czas interesować się nowymi technologiami informatycznymi i po dogłębnej analizie ich potencjału – zacząć je wdrażać w swojej firmie.
Nowe technologie informatyczne – trendy 2020
Jakie nowe technologie informatyczne były w 2020 roku najchętniej wdrażane przez przedsiębiorstwa? Do kluczowych trendów, które przyczyniły się do szybkiej cyfrowej transformacji w wielu firmach (przynosząc im długoterminowe korzyści), należy zaliczyć między innymi:
- inwestowanie w systemy zarządzające dużymi ilościami danych;
- inwestowanie w zaawansowaną analizę danych;
- powszechniejsze wykorzystanie robotyki i systemów opartych na sztucznej inteligencji;
- przeniesienie danych do chmury publicznej;
- rozwój outsourcingu IT.
Od czego zacząć wdrażanie cyfrowej transformacji w firmie?
Cyfrowa transformacja biznesu jest ogromnym przedsięwzięciem, jeśli jednak zostanie właściwie przeprowadzona, umożliwi przeobrażenie firmy i jej lepsze dostosowanie do wymagań klientów. Zamiast zostawać w tyle za konkurencją, przedsiębiorstwo będzie elastyczne i odporne na szybko zmieniającą się rzeczywistość. Inwestycja w transformację cyfrową jest długoterminowa, na szczęście coraz więcej liderów ze świata biznesu ma tego świadomość. Wiedzą oni doskonale, że firmy, które nie zmienią swoich modeli biznesowych oraz nie uelastycznią kultury organizacyjnej, szybko wypadną z rynku. Proces wdrażania digital transformation warto rozpocząć od zdefiniowania jej celów w kontekście obecnej działalności, a także określenia możliwości organizacji. Niezbędne jest oszacowanie, czy da się przekształcić obecnie stosowane rozwiązania IT tak, by były one bardziej wydajne, czy konieczne jest zrezygnowanie z nich i wdrożenie zupełnie nowych systemów oraz przeszkolenie pracowników na nowo. Gra może się okazać warta świeczki!
Last Updated on 3 lutego 2021 by 1 1