Jak zarządzać pracownikami w erze pracy zdalnej?

Pandemia COVID-19 w dużym stopniu wpłynęła na organizację pracy oraz zarządzanie pracownikami. Jak zarządzać zespołem w erze pracy zdalnej? Co zrobić, by home office było tak samo efektywne, jak praca w biurze? Odpowiadamy na te pytania!

Zarządzanie pracownikami w dobie COVID-19

Zarządzanie personelem znacznie ewoluowało w ciągu ostatniego roku. Gdy światem wstrząsnęła informacja o nowym wirusie, COVID-19, nikt jeszcze nie przypuszczał, że nie tylko praca, ale i zarządzanie pracownikami będzie odbywać się w formie zdalnej. Sytuacja zmusiła nas jednak do tego, by błyskawicznie dostosować się do warunków i w wielu branżach wprowadzić tryb home office.

Jak wygląda zarządzanie pracownikami w dobie COVID-19? Firmy musiały postawić na szybką cyfrową transformację – wdrożyć nowe procedury oraz narzędzia IT. Kadry zarządzające musiały się wykazać nie tylko elastycznością czy odpowiedzialnością, ale i dużym zaufaniem wobec swoich podwładnych. Czas pokazał, że rozwiązanie to opłaciło się i wiele przedsiębiorstw udało się uratować przed upadkiem. Mimo ogólnoświatowej pandemii mogą one normalnie funkcjonować na rynku.

Jak zarządzać zespołem pracującym zdalnie – najważniejsze zasady

Jak zarządzać zespołem, który pracuje zdalnie? Najważniejsze zasady to:

  • rozbudowa kanałów komunikacji w firmie – poza telefonem i mailem, warto wdrożyć także firmowy czat oraz regularne wideokonferencje. Dzięki temu przepływ informacji między poszczególnymi działami w firmie będzie bardzo dobry – każdy pracownik będzie wiedział co i jak ma zrobić oraz jak rozwiązać ewentualne problemy;
  • ustalenie czasu pracy i deadline’ów oraz ich weryfikowanie – zarządzanie pracownikami, którzy pracują zdalnie, opiera się w dużej mierze na zaufaniu. Aby uniknąć sytuacji, w której podwładny nie wywiązał się z jakiegoś obowiązku, warto określić jasno czas pracy oraz deadline’y na wykonanie poszczególnych zadań. Niezbędna jest także okresowa weryfikacja;
  • informowanie o postępach, rozliczanie za efekty – w home office kluczową rolę odgrywa motywacja. Pracodawca powinien regularnie podsumowywać etapy realizacji zadań, rozliczać swoich podwładnych z efektów pracy oraz nagradzać za terminowe ukończenie projektu;
  • wdrożenie odpowiednich procedur bezpieczeństwa – w dobie pracy zdalnej bardzo łatwo o wyciek danych, np. w wyniku ataku phishingowego. Aby zminimalizować do zera ryzyko cyberataku i kradzieży ważnych firmowych plików, warto zainwestować w technologie zapewniające bezpieczeństwo. Rozwiązania typu VPN (Virtual Private Network) czy też urządzenia kontrolujące dostęp do sieci NAC (Network Access Control) to absolutne minimum! 

Jak usprawnić zarządzanie personelem, który pracuje zdalnie?

Jak usprawnić zarządzanie personelem, który pracuje w trybie home office? Warto skorzystać z przeznaczonych do tego nowoczesnych narzędzi. W firmie można wdrożyć chatbota, oprogramowanie służące do raportowania efektów pracy oraz plannery online. To także najwyższy czas, by zaprzyjaźnić się z usługą wirtualnego dysku – udostępniane w chmurze treści może przeglądać, komentować i edytować każdy, kto został do tego upoważniony. Dzięki temu wszyscy członkowie zespołu mają bieżący podgląd stanu realizacji konkretnych zadań, wiedzą też doskonale, jakie są ich obowiązki.

Zarządzanie zespołem – jak poprawić efektywność home office?

Zarządzanie pracownikami to także doradztwo w kwestii organizacji pracy zdalnej – w szczególności pomocy mogą potrzebować osoby, które nigdy wcześniej nie pracowały w trybie home office. Aby pracownik zdalny był efektywny, konieczne jest:

  • rozdzielenie obowiązków domowych i zawodowych – w ustalonym czasie pracy pracownik powinien skoncentrować się w pełni na zleconych zadaniach;
  • usunięcie tzw. rozpraszaczy – w ustalonym czasie pracy pracownik powinien ograniczyć korzystanie z telefonu oraz komputera w celach niesłużbowych;
  • zadbanie o odpowiednie warunki pracy oraz higienę psychiczną – podczas pracy zdalnej powinno się przestrzegać podobnych zasad jak w biurze.

Jak zadbać o rozwój pracowników w erze pracy zdalnej?

Zarządzanie zespołem opiera się także na dbaniu o rozwój pracowników i podnoszeniu ich kompetencji. Przejście w tryb home office otworzyło nam drzwi do wielu różnych konferencji i szkoleń w formie webinarów. Jeśli podwładny jest ambitny i ma zadatki na jeszcze lepszego specjalistę, warto wykupić mu dostęp do szkolenia online, które napędzi jego karierę zawodową. 

Jak zarządzać zespołem w trybie home office – najczęstsze błędy

Wiesz już, jak zarządzać zespołem, który pracuje zdalnie. Czego nie wolno robić? Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy w zarządzaniu pracownikami zdalnymi.

  1. Brak systemu motywacyjnego dla pracowników.
  2. Brak weryfikowania postępów w realizacji zleconych zadań.
  3. Brak zabezpieczeń chroniących przed cyberatakami.
  4. Brak jasnych procedur dotyczących organizacji pracy oraz sposobu rozliczania jej efektów.
  5. Oczekiwanie od pracowników dyspozycyjności w nieustalonych wcześniej porach. 

Last Updated on 3 lutego 2021 by 1 1

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *