Relacja z III edycji konferencji Premium Real Estate Summit

28 maja w warszawskim hotelu The Westin odbyła się konferencja Premium Real Estate Summit, podczas której przedstawiciele rynku nieruchomości debatowali o wyzwaniach, jakie stoją przed branżą. Tematami przewodnimi konferencji były między innymi: kierunki rozwoju rynku hotelowego i magazynowego, wypływ nowych technologii na powierzchnie handlowe i sektor retail oraz zrównoważony rozwój miast i budownictwo biurowe.

Dyskusja w pierwszym panelu dotyczyła między innymi rynku powierzchni magazynowych oraz sposobów budowania przewagi konkurencyjnej, które królują na rynku nieruchomości. Moderatorem debaty był Paweł Toński – Prezes Zarządu Polskiej Izby Nieruchomości Komercyjnych. Dyskusja rozpoczęła się od pytania: co decyduje o konkurencyjności? Prelegenci zgodnie odpowiedzieli, że najważniejsze jest dostosowanie się do koniunktury na rynku. Ponadto eksperci, wśród których byli: Arkadiusz Chlebowski – Dyrektor Zarządzający Waimea Holding SA; Anna Duchnowska – Starszy Dyrektor, Szef Operacji Invesco Real Estate w Polsce; Tomasz Lubowiecki – Prezes Zarządu 7R SA oraz Magdalena Szulc – Dyrektor SEGRO na Europę Centralną, wskazali, że czynnikami, które decydują o atrakcyjności inwestycyjnej Polski, są: silna gospodarka, tania siła robocza, dobrze rozwinięta infrastruktura oraz normy prawne. Anna Duchnowska słusznie zauważyła, że inwestorzy coraz częściej reprezentują nie tylko kraje europejskie, ale i azjatyckie, natomiast ciągle brakuje polskiego kapitału. Dyskutanci zwrócili również uwagę na aktualną sytuację e-commerce, którego przyrost jest znacznie mniejszy, co skutkuje spłaszczeniem tego rynku. Polska natomiast jako hub dystrybucyjny, którego uwarunkowaniem jest położenie geograficzne, powinna notować stały rozwój logistyk.

Drugi panel dyskusyjny, moderowany przez Grzegorza Buczka – architekta, urbanistę z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, skupiał się na zagadnieniach związanych ze zrównoważonym rozwojem stolicy, wykorzystaniu nowych technologii i wdrażaniu innowacji. Głos w debacie zabrali Jarosław Bator – Dyrektor ds. rozwój i biznesu Skanska CDE; Bartosz Łyskawiński – Prezes Zarządu SAFLI; Robert Moritz – Prezes Zarządu ALTA SA; Artur Pollak – Prezes Zarządu APA Group oraz Piotr Sawicki – Zastępca Dyrektora Biura Rozwoju Gospodarczego, Urzędu m.st. Warszawy. Dyskutanci zwrócili uwagę na zmieniający się styl pracy oraz oczekiwania najemców, co powoduje, że użycie nowych rozwiązań staje się koniecznością a wyścig technologicznych zbrojeń dotknął również rynku nieruchomości. Dzięki innowacjom technologicznym możemy przewidywać w jakim kierunku rozwija się miasto czy też analizować ruch oraz zachowania behawioralne mieszkańców. Zautomatyzowanie procesów pozwala ograniczać aspekt ludzki. Jednym z tematów była również współpraca pomiędzy inwestorem prywatnym a miastem. Konkluzją tej dyskusji było stwierdzenie, że dialog pomiędzy tymi dwoma środowiskami będzie układał się dobrze, jeżeli inwestor zrozumie oczekiwania samorządów, a samorząd potrzeby inwestorów.

Kierunki rozwoju rynku hotelowego były osią debaty w trzecim panelu, moderowanym przez Aleksandra Kupcewicza – Wspólnika z Wik Capital, a udział w nim wzięli: Justyna Bauta-Szostak – Partner i Szefowa Zespołu Nieruchomości, MDDP; Andrzej Wójcik – Prezes Zarządu, Satoria Group; Bogdan Zasada – Dyrektor Zarządzający, STRABAG Real Estate AG; Rafał Abramczyk – Dyrektor Zarządzający, hotelAG Group; Janusz Mitulski – Dyrektor ds. rozwoju sieci Marriott International na Europę Środkowo-Wschodnią oraz Władysław Grochowski – Założyciel i Prezes, Grupa Arche. Wśród podejmowanych tematów były zasady oceny ryzyka inwestycyjnego oraz przepisy na sukces w branży hotelarskiej. Rafał Abramczyk oraz Janusz Mitulski zgodnie przyznali, że kluczowym czynnikiem, który daje szansę na powodzenie w hotelarstwie jest dogodna lokalizacja, która ma ekonomiczne uzasadnienie oraz wsparcie doradców z branży, którzy posiadają doświadczenie w zarządzaniu czy też pozyskiwaniu umów franczyzowych. Z kolei Władysław Grochowski obstawał przy zdaniu, iż najważniejsze jest by się wyróżniać oraz oferować klientom niepowtarzalne doświadczenia związane z pobytem w hotelu. Z tego też powodu Arche stawia na rozwój sieci hoteli zabytkowych. Prelegenci zgłębili również temat finansowania projektów hotelowych oraz rozwoju condo i aparthoteli, które mają coraz większe znaczenie w branży.

Kolejną częścią konferencji była prezentacja związana z doświadczeniami firmy APA Group, dotycząca wdrażania inteligentnych systemów zarządzania budynkami. Podczas Case Study została zaprezentowana dedykowana dla hoteli aplikacja mobilna, która pozwala na zarządzanie poszczególnymi funkcjami w budynku. Sterowanie komfortem w pokoju, rezerwacja miejsca parkingowego, czy też zamawianie usług dodatkowych jest możliwe za pomocą prostych kliknięć na ekranie smartfona.

Ostatni panel dyskusyjny poruszył temat zmian jakie zachodzą w sektorze retail. Moderator, którym był Maciej Ptaszyński – Dyrektor Generalny, Polska Izba Handlu zaprosił do dyskusji następujących panelistów: Marek Błędowski – Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy, Apsys Polska; Michał Góra – Prezes Zarządu, Alfavox; Piotr Kroenke – Dyrektor Generalny, GTC SA; Katarzyna Rudnicka – Prezes Zarządu, Vivenge; Piotr Wasilewski – Head of Retail & Investment, Nuvalu Polska; Jacek Wesołowski – Prezes Zarządu, Trei Real Estate Poland. Na wstępie dyskusja rozpoczęła się od zagadnienia niedziel niehandlowych. Zdaniem panelistów duże centra handlowe wciąż przyciągają ludzi ofertą rozrywkową i to się nie zmieni. Problem mają natomiast mniejsze centra, które szczególnie odczuły spadek obrotów. W skrajnych przypadkach jest to spadek aż o 10 %. W opozycji do galerii handlowych są parki handlowe, w których obroty są najniższe właśnie w niedziele a koszty z kolei najwyższe. Z drugiej strony rozwijającą się alternatywą wobec stacjonarnego handlu jest e-commerce, którego wartość jest szacowana na 40 mld PLN a ilość sklepów działająca na tym rynku szacowana na 30 000. Jednak wysokie koszty logistyki i zwrotów towarów każą przedsiębiorcom szukać nowych rozwiązań, którym jest omnichannel czyli połączenie tradycyjnego handlu z internetowym.

DIAMENTY INWESTYCJI

W tym roku dotychczasowa forma konkursu rozdania nagród została rozszerzona i skupiła się nie tylko na zagadnieniach związanych z rynkiem inwestycyjnym, ale również na branży nieruchomości. Kapituła Konkursowa uhonorowała przedsiębiorców oraz firmy, które dokonały istotnych inwestycji w kraju i za granicą, promowały samą ideę inwestowania w Polsce oraz miały znaczący wpływ na rozwój sektora real estate. Nagrody wręczono w 11 kategoriach dla 15 laureatów.

Transakcja M&A roku: Santander Bank Polska SA (przejęcie wydzielonej części działalności Deutsche Bank Polska)
Bank finansujący roku: mBank SA
Doradca prawny roku: Dentons
Doradca transakcyjny roku: CBRE oraz EY
Fundusz real estate: Globalworth Poland Real Estate
Fundusz PE/VC: Innova Capital
CEO roku: Robert Dobrzycki – Partner Zarządzający, Panattoni Europe
Deweloper roku – Powierzchnia handlowa: Echo Investment SA
Deweloper roku – Powierzchnia biurowa: S+B Plan & Bau Warschau
Deweloper roku – Centra magazynowe: Segro Poland
Sieć hotelowa roku: Grupa Arche
Polski globalny inwestor: Nowy Styl
Anioł biznesu roku: laureat Wojciech Kostrzewa oraz wyróżnienie dla Macieja Filipkowskiego – najaktywniejszego Anioła Biznesu