Relacja z XI edycji Executive Innovation Forum!

29 listopada 2023 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XI edycja konferencji „Executive Innovation Forum”. Na uczestników czekały cztery panele dyskusyjne oraz dwie prezentacje, podczas których eksperci omówili najważniejsze zagadnienia związane z postępującą cyfrową transformacją biznesu, aktualnymi trendami w rozwoju sztucznej inteligencji, a także kwestiami różnorodności w biznesie. Zwieńczeniem wydarzenia była wieczorna Gala rozdania nagród, „Diamentów Innowacji”, w trakcie której uhonorowane zostały przedsiębiorstwa i osoby, które szczególnie wyróżniły się na polu opracowywania i wdrażania innowacyjnych rozwiązań w biznesie.

Merytoryczną część programu rozpoczęło inauguracyjne wystąpienie Gościa Specjalnego wydarzenia, Pana Vlada Winnera, CEO i współzałożyciela firmy Binom AI, z siedzibą w Norwegii, pod tytułem “How to create a universal AI employee. How to leave intelligence as a legacy to a family/company. Ready-made solutions by Binom AI”.

Zdaniem Gościa Specjalnego, już dziś ponad 100 mln osób na świecie regularnie korzysta z dobrodziejstw sztucznej inteligencji. Oczywiste przewagi, jakie sztuczna inteligencja ma nad ludzkim pracownikiem, to znacznie mniejsza liczba błędów, nieograniczony czas pracy, stabilna efektywność, większa zdolność do przyswajania wiedzy, a obecnie także niższy koszt pracy. Z drugiej strony, wybierając AI tracimy w aspekcie kreatywności, integracji i relacji społecznych.

Mówca podkreślał także wagę odpowiedniego legislacyjnego podejścia do rozwoju sztucznej inteligencji, tak, by zapewniona była kontrola nad informacjami, którymi „karmimy” AI w procesie uczenia.

Po wystąpieniu inauguracyjnym nadszedł czas na pierwszy panel dyskusyjny, pt. „Ewolucja innowacji”. Moderatorem debaty został Dr hab. Rafał Mrówka, Profesor w Katedrze Teorii Zarządzania, Dyrektor Biura Programów MBA w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Udział w dyskusji wzięli zaś: Milena Czajkowska, Lean Manager EMEA, AstraZeneca Pharma Poland, Dariusz Jasak, Prezes Zarządu, Seen Technologie, Mateusz Kopacz, Kierownik Działu Innowacji, Budimex, Dariusz Kwieciński, Prezes Zarządu, Fujitsu Polska, Sofie de Lathouwer, CEO, Gudrun Group oraz Marcin Petrykowski, Prezes Zarządu, Atende.

Wypowiadający się eksperci na wstępie odnieśli się do kwestii właściwego zrozumienia pojęcia innowacji. Nie są to zawsze przełomowe, rewolucyjne zmiany. Czasem innowacje mają bardzo drobny wymiar, np. inne pozycjonowanie znaku drogowego. Wszystko, co prowadzi do usprawnienia pracy, jest innowacją.

Występujący podkreślali także istotność kultury innowacyjności w organizacji. To liderzy odpowiadają za jej budowę i zdobycie wsparcia i zrozumienia dla innowacji w zespole. Podstawową zasadą jest jednak „nie przeszkadzać” i pozwolić rodzić się oddolnym inicjatywom, wspierać idee pracowników.

Po zakończeniu panelu nadszedł czas na pierwszą prezentację, pod hasłem “Rozwój produktów w epoce AI a ochrona własności intelektualnej”, którą wygłosiły wspólnie Pani Dorota Rzążewska, Wspólnik Zarządzający, oraz Pani Małgorzata Furmańska, Radca Prawny, JWP Rzecznicy Patentowi.

Rok 2023 okazał się przełomowy dla sztucznej inteligencji, której rozwój nabrał zawrotnego tempa. Prawo autorskie z 1994 roku, obowiązujące w Polsce, bez wątpienia nie jest odpowiednie do opisu tego zjawiska. Tymczasem myśląc o innowacjach, szczególnie w kontekście prawnym, nie wystarcza nadążać za nimi, ale trzeba wyprzedzać trendy, które mogą pojawić się w przyszłości.

Po wystąpieniu Pani Doroty i Pani Małgorzaty nadszedł czas na panel drugi,zatytułowany „Cyfrowa transformacja”, którego moderatorem był Prof. dr hab. Grzegorz Mazurek, Rektor Akademii Leona Koźmińskiego. Udział w dyskusji wzięli: Ireneusz Borowski, Country Manager Poland, Czech Rep., Slovakia, Hungary, Dassault Systèmes, Tomasz Dziki, Wiceprezes Zarządu, Britenet, Zsolt Fekete, Prezes Zarządu, Algotech Polska, Stanisław Korwin-Kossakowski, Co-Owner, GoNextStage, Remigiusz Pyszka, Country Leader MTWO Construction Cloud, SoftwareOne, Robert Szpunar, Dyrektor Biura Rozwoju Kanałów Cyfrowych i Digitalizacji, PKO Leasing oraz Dariusz Wabik, Sales Manager, FANUC Polska.

Wiele firm stwierdza, że zakończyło już transformację cyfrową. Zdaniem prelegentów traktowanie cyfryzacji jako jednorazowego wdrożenia jakiegoś cyfrowego rozwiązania, eliminującego konkretny problem lub usprawniającego jeden proces, jest niesłuszne. Transformacja to proces, który de facto nie ma końca. Tym bardziej, że ocena jej skuteczności wymaga dłuższej perspektywy, a same kryteria oceny zmieniają się z upływem czasu.

Zdaniem części dyskutantów, ostatecznym wyznacznikiem skuteczności transformacji powinna być redukcja kosztów. Inni wskazywali, że pośrednie korzyści i cele osiągane w międzyczasie, takie jak satysfakcja klienta, są nawet ważniejsze, niż sam finansowy zysk. Niezwykle ważne jest chociażby systematyczne podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników. Ich odpowiednie szkolenie jest łatwiejsze i tańsze niż pozyskiwanie nowej wykwalifikowanej kadry.

Po przerwie lunchowej zaplanowano wystąpienie Pani Joanny Chełchowskiej, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Grupa PFR, zatytułowane „Nowe fundusze europejskie dla firm”.

W ramach europejskiego finansowania na lata 2021-2027 dla Polski przeznaczono ponad 5,5 mld euro, dostępne w ramach trzech programów: Nowoczesnej Gospodarki, Polski Wschodniej oraz Rozwoju Społecznego. Pani Joanna przedstawiła zgromadzonym szczegóły poszczególnych programów i naborów, które aktualnie są dostępne dla krajowych przedsiębiorstw, takich jak ścieżka SMART, promocja marki innowacyjnych MŚP czy Startup Booster.

Następnie uczestnicy zostali zaproszeni na trzeci, przedostatni panel dyskusyjny konferencji, pt. „Potęga sztucznej inteligencji”, którego moderatorem był Dr hab. Tymoteusz Doligalski, Profesor, Kierownik Zakładu e-Biznesu, Szkoła Główna Handlowa. Udział w dyskusji wzięli: Wojciech Hann, Senior Advisor, Deal Advisory, KPMG w Polsce, Dr inż. Artur Pollak,Prezes Zarządu, APA Group, Paweł Stefański, Strategic Incubation Manager, Balluff Worldwide, Vlad Winner,CEO, Co-Founder,Binom AI oraz Dr Piotr W. Zawadzki, Ekspert z Działu Zarządzania Strategicznego, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Uczestnicy panelu zgodnie przyznali, że wbrew pozorom ostatni rok, choć przełomowy, nie był wyjątkowy pod względem rozwoju sztucznej inteligencji. Dopiero teraz jednak temat ten tak powszechnie przebił się do opinii publicznej.

Dyskutanci wyrazili obawy, że wdrażanie sztucznej inteligencji w Polsce przebiega zbyt wolno. Zbyt często bowiem czekamy na odgórne rozwiązania systemowe, środki publiczne i unijne, zamiast ryzykować i inwestować samodzielnie. Tymczasem liczba pomysłów i wniosków o dofinansowanie nie przekłada się na faktyczne wdrożenia korzystnych rozwiązań. Problemem jest także zmiana pokoleniowa, która aktualnie ma miejsce w polskim biznesie.

Ostatni panel Executive Innovation Forum zatytułowany został „Różnorodne organizacje”. Moderowania dyskusji podjął się Dr hab. Bolesław Rok, Profesor Akademii Leona Koźmińskiego, Katedra Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie. Udział w dyskusji wzięli: Sylwia Bogucka, Dyrektor Transformacji B2B, Orange Polska, Bogi Gabrovic, Deputy Country Head, CTP Invest Poland, Władysław Grochowski, Prezes, Właściciel, Arche, Sofie de Lathouwer, CEO, Gudrun Group, Anna Morzy-Brzosko, Head of Blended Learning, Youniversity oraz Edyta Wojtkiewicz, Head of GFS EMEA, AstraZeneca Pharma Poland.

Paneliści zgodnie podkreślili, że obecnie widzimy przejście od kultury pracy pod hasłem „żyję, by pracować” do formuły „pracuję, by żyć”. Firmy coraz częściej wspierają work-life balance, wellbeing pracowników oraz tworzenie miejsc pracy, gdzie każdy pracownik może być sobą.

Podczas dyskusji podkreślano, że wbrew często funkcjonującemu w mediach obrazowi różnorodny zespół to taki, który reprezentuje przede wszystkim różne punkty widzenia. Grupa w której mamy osoby różnej płci, o różnej tożsamości seksualnej, ale posiadające podobny światopogląd i spojrzenie na kluczowe dla organizacji kwestie, wcale nie jest zespołem różnorodnym.


Konferencję Executive Innovation Forum można obejrzeć pod tym linkiem


Główni Patroni Medialni:

Executive Magazine, PAP Media Room

Patroni medialni:

Automatyka Przemysłowa, Biznes i Ekologia, EcoMiasto, Eco-news.pl, ekonatura, Force News Wrocław, Haleprzemysłowe.plus, InżynierUR.pl, ISBtech, Kaizen, Kapitał Polski, logistyczny.com, Logistyka, mid, Nowoczesny Przemysł, Obserwator Gospodarczy, Obserwator Logistyczny, Polska Ekologia, Portal Przemysłowy, rynek inwestycji, Staleo.pl, TopLogistyk, Tereny Inwestycyjne Info, Warsaw Business Journal, zrobotyzowany.pl


Przyznano „Diamenty Innowacji” dla najbardziej nowatorskich polskich firm

Podczas 11. edycji „Executive Innovation Forum” rozdano „Diamenty Innowacji” – nagrody dla polskich menedżerów, firm i instytucji, które wyznaczają nowe kierunki rozwoju biznesu. Przyznano także nagrody specjalne: dla „CEO ROKU” oraz „BUSINESS CHARITY AWARD”.

„Diamenty Innowacji” mają na celu popularyzować innowacyjność polskich przedsiębiorstw, a także sprawić, aby coraz więcej firm i instytucji udzielało wsparcia dla rozwoju rodzimej myśli innowacyjnej. Organizatorzy 11. edycji „Executive Innovation Forum” zdecydowali, że w tym roku nagrodzą firmy za innowacje technologiczne, produktowe i procesowe.

„Firmy, które osiągnęły sukces, mają najlepsze wyniki, jeżeli chodzi o rozpoznawalność produktu lub idei oraz charakteryzują się dużą chęcią łączenia biznesu z nauką. To sprawia, że jako kraj idziemy w bardzo dobrym kierunku. Polska ma się czym poszczycić w dziedzinie innowacji” podkreślał Remigiusz Pyszka, country leader MTWO Construction Cloud, SoftwareOne.

Jury nagradzało tych, którzy poprawili konkurencyjność przedsiębiorstwa lub produktu; premiowane były również wzrost sprzedaży lub zwiększenie udziałów w rynku. Na nagrodę zasłużyły także firmy, które poprawiły efektywność operacyjną i obniżyły koszty, a także podniosły wydajność oraz jakość pracy.

„Jesteśmy globalnym koncernem, a naszą misją jest tworzenie chemii dla zrównoważonej przyszłości. Cieszymy się, że kapituła doceniła naszą pracę i produkty, które – zgodnie z filozofią zrównoważonego rozwoju – proponujemy odbiorcom”podkreślała Katarzyna Byczkowska, prezes zarządu BASF Polska, nagrodzona „Diamentem Innowacji” w kategorii „Produkt”.

Firmy nagrodzone „Diamentami Innowacji” – zgodnie z kryteriami, którymi kierowała się kapituła – charakteryzują się wysoką aktywnością w pracy nad nowymi produktami, ale także optymalizacją procesów, np. w sektorze przemysłowym.

„Praca w firmie, która innowacje ma w swoim DNA, to prawdziwy zaszczyt. Od ponad czterdziestu lat proponujemy naszym klientom nowoczesne rozwiązania. Ta nagroda to docenienie naszych wysiłków, naszej ciężkiej pracy”powiedział Ireneusz Borowski, country manager firmy Dassault Systèmes, wyróżnionej „Diamentem Innowacji” w kategorii „Przemysł”.

Kapituła „Diamentów Innowacji” przyznała także nagrody specjalne: dla najlepszego menedżera „CEO ROKU” oraz „BUSINESS CHARITY AWARD” dla osoby szczególnie zaangażowanej w pomoc dla potrzebujących.

„Chcemy pomagać, być blisko drugiego człowieka. Nie chodzi tylko o to, żeby zrobić transfer finansowy, ale żeby wierzyć w to, co robimy i wydobyć z ludzi światło, moc, jaką każdy posiada”stwierdziła Dorota Hryniewiecka-Firlej, prezes zarządu Pfizer Polska, nagrodzona statuetką „BUSINESS CHARITY AWARD”.

„Diamenty Innowacji” – lista nagrodzonych:

1. INNOWACJA ROKU: FINANSE – dla podmiotu wyróżniającego się innowacyjnością w zakresie oferowanych produktów i usług finansowych przeznaczonych dla klientów indywidualnych lub biznesowych. Nagrodę przyznano firmie Biuro Informacji Kredytowej, a wyróżnienie firmie PKO Leasing.

2. INNOWACJA ROKU: PRZEMYSŁ – dla firmy cechującej się wysoką aktywnością w pracy nad nowymi produktami lub optymalizacją procesów w sektorze przemysłowym. Nagroda trafiła do firmy Amazemet, a wyróżnienie otrzymała firma Dassault Systemes.

3. INNOWACJA ROKU: LOGISTYKA – dla podmiotu wyróżniającego się wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań w zarządzaniu łańcuchem dostaw lub cyfryzacją i automatyzacją procesów logistycznych. Nagrodę otrzymała firma Rohlig Suus Logistics.

4. INNOWACJA ROKU: ENERGETYKA – dla firmy wyróżniającej się innowacyjnością w procesie wytwarzania, magazynowania, dystrybucji lub sprzedaży energii elektrycznej. Nagrodę przyznano firmie Orsted.

5. INNOWACJA ROKU: FARMACJA – dla podmiotu wyróżniającego się zaangażowaniem w prace badawczo-rozwojowe, opracowującego i wdrażającego na rynek innowacyjne produkty farmaceutyczne. Nagrodę otrzymała AstraZeneca Pharma Poland, a wyróżnienie firma Takeda Pharma.

6. INNOWACJA ROKU: CHEMIA – dla firmy skutecznie wprowadzającej wysokiej jakości innowacyjne produkty i technologie dla przemysłu chemicznego. Nagrodę otrzymała firma Górażdże Cement, koncern Heidelberg Materials, a wyróżnienie firma Nordkalk.

7. INNOWACJA ROKU: TECHNOLOGIA – dla podmiotu skutecznie wprowadzającego wysokiej jakości innowacyjne technologie, które znajdują zastosowanie w wielu branżach gospodarki. Nagrodę otrzymała firma BoneReg. Wyróżnienie w tej kategorii przyznano firmie Seen Technologie.

8. INNOWACJA ROKU: EKOLOGIA – dla firmy oferującej produkt lub rozwiązanie technologiczne, które w znaczący sposób przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju ze szczególnym naciskiem na ochronę środowiska naturalnego. Nagrodę przyznano Grupie Raja.

9. INNOWACJA ROKU: PRODUKT – dla podmiotu, który opracował nowy lub ulepszony produkt, różniący się znacząco od dotychczasowych wyrobów producenta, a także od występujących na rynku rozwiązań o podobnej specyfice. Nagrodę przyznano firmie BASF Polska.

10. CEO ROKU – Paweł Jarski, prezes zarządu Elemental Global Services.

11. BUSINESS CHARITY AWARD. Specjalną nagrodę otrzymała Dorota Hryniewiecka-Firlej, prezes zarządu Pfizer Polska.


Last Updated on 18 grudnia 2023 by Janusz Gil

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *