8 grudnia 2017 w Pałacu i Folwarku Łochów po raz trzeci została nagrodzona społeczna odpowiedzialność biznesu. Podczas „Responsible Business Awards Gala” zostały uhonorowane przedsiębiorstwa, które wyróżniły się wybitnymi osiągnięciami w zakresie działalności społecznej i CSR.

8 grudnia 2017 w Pałacu i Folwarku Łochów po raz trzeci została nagrodzona społeczna odpowiedzialność biznesu. Podczas „Responsible Business Awards Gala” zostały uhonorowane przedsiębiorstwa, które wyróżniły się wybitnymi osiągnięciami w zakresie działalności społecznej i CSR. Gościem Specjalnym był Kamil Wyszkowski, Przedstawiciel i Dyrektor Generalny Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact Network Poland.

 „Chcemy rozwijać praktykę wdrażania działań odpowiedzialnego biznesu w korporacjach, dlatego dzisiejsza uroczystość ma podkreślić ogromne zaangażowanie przedsiębiorstw w programy i projekty prospołeczne oraz pokazać ich wpływ na budowanie lepszego społeczeństwa” – mówiła na wstępie Beata Radomska, prezes Executive Club.

Wyjątkową niespodzianką w dniu było uhonorowanie Prezes Beaty Radomskiej odznaką Honoris Gratia nadaną przez Prezydenta Miasta Krakowa, Pana Jacka Majchrowskiego. Odznaczenie wręczył Ks. Andrzej Augustyński, Przewodniczący Zarządu Stowarzyszenia SIEMACHA.

 

Wydarzenie zainaugurował Cezary Pietrasik, Head of CEE, Warburg Pincus, Prezes Zarządu Fundacji „Efekt Motyla”, który pouczał o tym jak dawać wędkę zamiast ryby. Jak przykłady przywołał działalność Fundacji, która wspiera młodych ludzi przyznając stypendia, organizując kursy językowe oraz wyjazdy motywacyjne, które mają zachęcić do dalszego rozwoju.

Plenarna dyskusja prowadzona przez dr Grzegorz Malinowski z Katedry Ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego dotyczyła wpływu CSR na rozwój organizacji, czy odpowiedzialności wobec środowiska. Robert Daniluk, Dyrektor ds. Jakości, Bezpieczeństwa i Zrównoważonego Rozwoju, Lyreco Polska zwrócił uwagę na ewolucję narzędzi CSRowych jakie dostarczają nowe technologie. „Niezwykle istotne jest by przekazywać informację o realizacji celów dotyczących społecznej odpowiedzialności biznesu przy pomocy różnych mediów, które stanowią ważny element komunikacyjny we współczesnym świecie” – mówił Dyrektor.  Joanna Stankiewicz, Manager w obszarze komunikacji, marketingu oraz produkcji mediów cyfrowych, Canon Polska zwróciła uwagę, że oblicze CSR w przedsiębiorstwach bardzo zmieniło się na przestrzeni ostatnich lat. Firmy przykładają większą uwagę do budowania strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Działania pro-społeczne nie leżą jedynie w kwestii przeznaczania środków finansowych, ale i skupiają się na budowaniu strategii przekazywaniu pewnych wartości oraz angażowaniu swoich pracowników. Karolina Sołowow, Przewodnicząca Rady Fundacji „Fabryki Marzeń” na pytanie moderatora w jaki sposób układa się współpraca fundacji z przedsiębiorcami  oraz jak zmieniła się ona w ciągu ostatnich lat, odpowiedziała, że firmy coraz częściej decydują się na współpracę z organizacjami non-profit. Pomoc powinna być dla każdej firmy nie tyle co obowiązkiem, ale przywilejem do dzielenia się tym co posiada. Zauważyła jednak, że o wiele łatwiej jest rozmawiać i nawiązywać współpracę z firmami, których właściciel jest osobą zarządzającą niż z przedsiębiorstwami, która mają swoje przedstawicielstwa w naszym kraju. Władysław Grochowski, Prezes Grupy Arche przywołał hasło turkusowej organizacji oraz rozwijanie firmy w sposób organiczny, co skutkuje widocznym wzrostem przedsiębiorczości przy jednoczesnym podejmowaniu działań prospołecznych.

Kolejna część spotkania rozpoczęła się krótkim wywodem Dr hab. Bolesława Roka z Katedry Przedsiębiorczości i Etyki w Biznesie, Akademii Leona Koźmińskiego. Podkreślił, że naturą przywództwa jest to, że za liderem zawsze ktoś podąża. To właśnie inni ludzie go tworzą. Doktor przytoczył 3 metafory przywództwa, które ukazują różne modele działania. Pierwszym z nich był szef korporacji, który rządzi z pozycji wysokiego piętra w wieżowcu, emanując swoją wiedzą z góry, przekazując ją kaskadowo w dół hierarchii. Drugim przykładem był lider na czele pochodu, bądź maratonu, za którym podąża tłum. Trzecia metafora natomiast pokazuje, że liderami w zespole stajemy się w zależności od potrzeb, jak np. zespół jazzowy- raz króluje trąbka, innym razem kontrabas. Tymi słowami Doktor zrobił wprowadzenie do panelu drugiego Etyka w biznesie – Przywództwo oparte na wartościach. Pierwsze pytanie zostało skierowane do Małgorzaty Zdzienickiej- Grabarz, Prezes Zarządu Fundacji BGŻ BNP Paribas i brzmiało: Na ile pracownicy oczekują postępowania zgodnego z etyką, jak to okazują? Czy są potrzebne procedury, aby wdrażać takie modele zachowań? Według Pani Prezes ludzie zawsze oczekują od innych, żeby byli wobec nich etyczni. Nie dotyczy to tylko miejsca pracy. To nie procedury są najważniejsze, ale oczywiście są potrzebne. Porządkują kulturę zachowań. Ważna jest osobista odpowiedzialność. Etyka to również proces wzajemnej rozmowy. Po tej wypowiedzi kolejne pytanie „Skąd biorą się etyczni ludzie?” padło pod adresem Księdza Andrzeja AugustyńskiegoPrzewodniczącego Zarządu, Dyrektora Generalnego Stowarzyszenia SIEMACHA. Dowiedzieliśmy się wówczas, że etyki można wyłącznie nauczyć. Między etyką, a wiedzą można postawić znak równości. Mądry = dobry. Bycie odpowiedzialnym bierze się z dawania odpowiedzi. Odpowiedzialnym jest ten, kto umie mądrze odpowiedzieć. O etyce nie da się mówić w oderwaniu od procesów poznawczych. Powstało następnie pytanie co robić z nieetycznymi ludźmi w organizacji? Ks. Andrzej Augustyński odpowiedział konkretnie, że kto nie buduje, ten musi burzyć. Jeżeli pozbędziemy się nieetycznego człowieka z naszej struktury, pójdzie gdzieś indziej. To nie jest odpowiedzialna postawa. Musimy podejmować próbę edukowania takiej osoby, nie anihilacji.

Do rozmowy włączył się Head of CEE, Warburg Pincus, Prezes Zarządu Fundacji „Efekt Motyla”- Cezary Pietrasik. Przybliżył model działania swojej fundacji, w której stara się pokazywać podopiecznym pozytywne relacje w rodzinie oraz przedstawić fantastyczną rolę ojca. Kolejne pytanie Bolesława Roka dotyczyło tego, na ile społeczeństwo oczekuje pozytywnych wzorów? Według Cezarego Pietrasika są to powszechne oczekiwania, szczególnie wśród ludzi, którzy osiągają jakąś pozycję społeczną. Wielu przedsiębiorców ze względu na swoja rozpoznawalność- staje pod presją oczekiwań z zewnątrz. Po tym komentarzu paneliści przeszli do rozważań o tym, czy osoby z dużymi zasobami pieniężnymi odczuwają większą przyjemność w wydawaniu pieniędzy na dobra luksusowe, niż na działania charytatywne. Temat rozwinął szerzej Tomasz Wiśniewski, Partner KPMG. Przekazał publiczności dane raportowe, które ujawniły, że osoby zarabiające średnio 20tys. miesięcznie, twierdzą, że powinny być szczodrymi filantropami. Kolejnym pytaniem w dyskusji było na ile etyczność w firmach poprawi ustawa antykorupcyjna w przyszłym roku? Z odpowiedzią przyszedł Tomasz Wiśniewski. Wprowadzenie tych regulacji będzie generowało koszty, niektóre osoby będą mniej produktywne, bo zostaną odsunięte od swoich funkcji. Jeżeli poprawi się poziom etyki, zwiększy się jednak zaufanie w obrocie gospodarczym, a co za tym idzie- wartość rynkowa firmy.

Na zakończenie dyskusji, Ksiądz Andrzej Augustyński podkreślił, że kształtowanie postaw etycznych wymaga trwałych punktów odniesienia, co pozwala na eksperymentowanie. Nawet, jeżeli pogubimy się w kreowaniu nowej rzeczywistości, zawsze będziemy mieli trwałe wartości, dzięki którym będziemy mogli wrócić na właściwą drogę.

Po części merytorycznej przyszła chwila przerwy, po której przywitaliśmy na scenie Kamila Wyszkowskiego- Przedstawiciela i Dyrektora Generalnego Inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ Global Compact Network Poland, który w swoim przemówieniu mówił o prawach człowieka w miejscu pracy. Podkreślał i apelował, aby w miejscu pracy królowała etyka i transparentność, a nie pogoń za maksymalizacją zysków.

Następnie konferencja skupiła się na szczególnej części tego wieczoru, czyli wręczeniu nagród dla zwycięzców konkursu „To My Tworzymy Świat”, organizowanego przez Canon Polska. Projektu adresowanego do młodych ludzi, którzy chcą uwolnić swoją kreatywność, dzielić się historiami z innymi i przez swoje prace inspirować do działania.

Po tych wrażeniach czas było rozpocząć ceremonię rozdania nagród „Responsible Business Awards”, podczas której zostały wyróżnione te podmioty, które w sposób szczególny wyróżniły się pod kątem działań w duchu zrównoważonego rozwoju, podejmowały inicjatywy charytatywne i wdrażały idee odpowiedzialnego biznesu.

Laureatami i wyróżnionymi zostali:

Odpowiedzialna Firma Roku
Kaufland Markety Polska – wyróżnienie
BGŻ BNP Paribas – laureat

Mecenas Kultury i Sztuki
Fundacja LOTTO – laureat
Universal Music Polska – wyróżnienie

kategoria specjalna Mecenas Kultur Świata
Kulczyk Foundation

Lider Zrównoważonego Rozwoju
Grupa Nowy Styl – laureat
Toyota Motor Poland – wyróżnienie

Strategia CSR Roku
Nestlé Waters Polska- laureat
Kompania Piwowarska – wyróżnienie

Mecenas Sportu
Grupa Azoty – laureat
Murapol – wyróżnienie

Lider Zaangażowania Pracowniczego
Auchan Polska – laureat
Orange Polska – laureat ex aequo

Lider Etyki w Biznesie
Skanska Polska – laureat
ING Bank Śląski – wyróżnienie