Jak pandemia przyspieszyła cyfrową rewolucję i dlaczego warto być innowacyjnym?

Pandemia COVID-19 przyspieszyła w Polsce cyfrową rewolucję. Zarówno małe przedsiębiorstwa, jak i duże firmy oraz urzędy już wdrożyły lub właśnie są na bardzo zaawansowanym etapie wdrażania cyfryzacji i usług świadczonych online. Kto wprowadza innowacje, ten zyskuje najwięcej, ostatni rok jest tego najlepszym dowodem. Dlaczego w tych trudnych czasach warto postawić na innowacyjny biznes?

Czym jest innowacja procesowa? Co to takiego innowacyjność organizacyjna?

Pandemia COVID-19 przyczyniła się w wielu firmach do innowacji procesowych oraz organizacyjnych. Co oznaczają te pojęcia?

Innowacja procesowa dotyczy wyrobów/produktów, pojęcie to oznacza wdrożenie nowych lub ulepszonych metod produkcji/świadczenia usług/docierania z produktem do odbiorców. Przykładową innowacją procesową w biznesie jest wdrożenie spersonalizowanego systemu elektronicznego i dzięki temu – optymalizacja wszelkich rozliczeń.

Drugie pojęcie, czyli innowacja organizacyjna oznacza wdrożenie nowych metod organizacji pracy, a także zmianę w stosowanych dotychczas praktykach biznesowych. Za innowację organizacyjną można uznać na przykład tak konieczne w ostatnim czasie przejście na zdalny tryb pracy. Niezależnie od branży, firmy zostały zmuszone do szybkiego przejścia na zupełnie nowy i w wielu przypadkach, nieznany im wcześniej styl pracy – home office.

Innowacyjny biznes w czasach pandemii COVID-19

Konieczność zachowania dystansu społecznego oraz restrykcje związane z przemieszczaniem się wpłynęły znacząco na rozwój technologii cyfrowych w polskich firmach. Na czym polegają pandemiczne innowacje w przedsiębiorstwie? Nowości można zaobserwować między innymi w takich obszarach jak Księgowość oraz Kadry i Płace. Wiele firm oraz urzędów już wdrożyło własne platformy internetowe lub wirtualne chmury do elektronicznej wymiany dokumentów. Zdigitalizowane dane są przechowywane w magazynie online, dzięki temu każdy, kto został do tego upoważniony, może uzyskać do nich łatwy dostęp z dowolnego miejsca.

Innowacje organizacyjne w firmie w postaci digitalizacji dokumentów pociągnęły za sobą rozwój technologii związanych z cyberbezpieczeństwem. W czasie ogólnoświatowego kryzysu w wielu krajach wzrósł odsetek incydentów naruszenia bezpieczeństwa informatycznego. Przedsiębiorstwa musiały więc wdrożyć zupełnie nowe metody, mające na celu chronić dane – firmowe, pracowników oraz klientów.

Pandemia COVID-19 wymusiła wprowadzenie innowacji w szczególności w branży e-commerce. E-sklepy zyskały w ostatnim czasie na popularności i w związku z tym musiały wdrożyć nowe, ulepszone modele sprzedażowe. Za trendami podążyły także sklepy stacjonarne, które przeniosły dużą część zasobów do sieci. Przedsiębiorstwa te zostały zmuszone do rozszerzenia obszaru swoich działań o rynek e-commerce, ze względu na wzrost popytu na bezpieczne zakupy online, np. robione za pomocą aplikacji mobilnych.

Innowacje w biznesie, do których doszło w ciągu ostatniego roku, dotyczą także marketingu. Wiele polskich firm błyskawicznie wdrożyło zupełnie nowe narzędzia reklamowe – kampanie SMS i e-mail marketingowe, systemy CMS, programy do audytu SEO oraz powiadomienia web push. Mają one na celu z jeszcze większą starannością monitorować zachowania konsumentów w sieci i dzięki temu – zwiększyć skuteczność w docieraniu do specyficznych grup docelowych.

W dobie pandemii COVID-19 wiele firm musiało wprowadzić na rynek innowacyjny produkt, czyli wyrób, którego cechy technologiczne lub przeznaczenie są odmienne od uprzednio wytwarzanych, w przeciwnym razie przedsiębiorstwa te straciłyby klientów. Niektóre branże wprowadziły do sprzedaży produkty bezpośrednio związane z bezpieczeństwem, zapobieganiem zagrożeniom epidemiologicznym, inne zmodernizowały dotychczas sprzedawane wyroby, tak, by sprostały one potrzebom konsumentów.

Dużo zmieniło się także w sferze komunikacji z klientem. Dziś w wielu firmach jako wsparcie dla infolinii wdrażane są na przykład boty, które pracują 24 godziny na dobę. Z jednej strony narzędzia te odciążają pracowników BOK, a z drugiej – przyczyniają się one do wzrostu zadowolenia klientów, którzy są obsługiwani natychmiast, mimo ogólnoświatowego kryzysu.

Innowacje w firmie są konieczne, by utrzymać się na rynku

Pandemia COVID-19, a także związane z nią liczne ograniczenia utrudniły lub nawet całkowicie uniemożliwiły pracę wielu przedsiębiorcom. Wdrożenie rozwiązań, które pozwoliłyby zachować płynność finansową, nie było łatwe. W szczególności stanowiło to duże wyzwanie dla tych firm, które wcześniej nie inwestowały w cyfryzację. Jednak dzięki dużej mobilizacji, a także otwartości na nowe technologie, wiele biznesów udało się uratować – uniknęły one zastojów i problemów finansowych. Jak widać, w dzisiejszych czasach innowacyjny biznes to nie wybór a konieczność. To właśnie innowacje w przedsiębiorstwie pozwalają mu utrzymać się na rynku, mimo różnych fluktuacji i niesprzyjających wydarzeń losowych.

Udostępnij na swoim profilu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *