Czy pokolenie milenialsów ma znaczący wpływ na trendy w rozwijającej się gospodarce?

Milenialsi, czyli pokolenie Y, to następcy pokolenia X i poprzednicy pokolenia Z. Już teraz stanowią najliczniejszą pod względem demograficznym grupę aktywną zawodowo. Niebawem, pokolenie Milenium stanie się autorytetem, który zmieni zachowania konsumenckie i przyczyni się do transformacji światowej gospodarki. W jaki sposób?

Pokolenie Z kontra pokolenie Y, czyli co ich łączy, co ich dzieli

Pokolenie Z, będące najmłodszym pokoleniem na rynku pracy, to ludzie internetu. Nie znają życia sprzed jego ery, ale mogą pochwalić się umiejętnością błyskawicznego reagowania na zmiany. Do życia podchodzą realistycznie, ponad wszystko ceniąc sobie bezpieczeństwo i poczucie stabilizacji. Teoretycznie to oni powinni być przyszłością. Powinni zawładnąć rynkiem pracy i być jego nadzieją. W praktyce ustępują miejsca swoim starszym kolegom – tym z pokolenia Y. Ci uznawani są za pracowników roszczeniowych i wymagających, a może nawet nieco zuchwałych. Milenialsi nie przywiązują się do miejsca pracy, a tym bardziej do menedżera. Znają swoją wartość i z łatwością przystosowują się do nowego, jeśli tylko ma to być nieco lepsze od starego.

zachowania konsumenckie

Milenialsi przejmą rynek pracy i zawładną gospodarką

Według raportu Merrill Lynch, do 2025 roku milenialsi będą stanowić aż 75 procent światowej siły roboczej. Ich pozycji nie zagraża nawet nieustannie rozwijająca się technologia, która zawładnęła wieloma obszarami działalności człowieka. Pokolenie Y to pokolenie znakomicie wykształcone i doskonale przygotowane do przejęcia sterów na rynku pracy.

To właśnie milenialsi, choć nie należą do ulubieńców pracodawców, stopniowo przejmują rynek pracy i nie tylko. Wiedzą czego chcą i nie boją się o tym mówić. Są świadomi swojej wartości i doskonale zdają sobie sprawę z tego, co im się należy. Nie czerpią z doświadczenia autorytetów, a wręcz przeciwnie – są na nie odporni. Ważny jest dla nich work-life balance. Charakteryzuje ich ambicja i potrzeba przekonania, że ich praca ma sens. Jeśli zatrudnienie czy wynagrodzenie nie przynosi im zadowolenia, nie kierują się sentymentem – zmieniają pracę i bardzo łatwo dostosowują się do nowych okoliczności. Podążają za możliwościami rozwoju i nowymi doświadczeniami. Wiodąca pozycja, jaką zajmują na rynku pracy, jest jednoznaczna – w tym przypadku – z rosnącym autorytetem, jakim się stają.

Milenialsi i ich wpływ na zachowania konsumenckie

Jeszcze nie tak dawno milenialsi stanowili jedną z największych i najważniejszych grup docelowych dla producentów czy handlowców. Jako konsumenci nie uznają kompromisów i przykładają ogromną wagę do jakości. Z jednej strony, milenialsi są konsumentami o wysokiej świadomości społecznej, a z drugiej – sami wyznaczają trendy. Mają coraz większy wpływ na nawyki i zachowania konsumenckie młodego pokolenia. Ich priorytety i wartości nie tylko inspirują inne generacje, ale przede wszystkim oddziałują na decyzje konsumenckie. W obliczu tego, sukces rozwijającej się gospodarki uzależniony jest od tego, w jakim stopniu będzie ona odpowiadała właśnie na potrzeby milenialsów.

Według raportu Cowena dotyczącego preferencji konsumenckich, do 2030 roku milenialsi będą mieli czterokrotnie większy udział w tworzeniu wartości dodanej netto gospodarki netto niż ma to miejsce dziś. Przewiduje się, że decyzje konsumenckie pokolenia Y będą miały największy wpływ na trzy podstawowe sektory: e-handel, finanse i gastronomię.

zachowania konsumenckie

Trendy konsumenckie, którym przewodzi pokolenie Y

Osoby urodzone pod koniec XX wieku, charakteryzują się coraz większą świadomością społeczną i chętniej podejmują inicjatywy promujące zrównoważony rozwój. Cenią sobie produkty pochodzące z drugiej ręki i dużą wagę przywiązują do ścieżki zakupu – poszukują miejsc, które umożliwiają znalezienie preferowanego produktu (najlepiej po okazyjnej cenie) i jego bezpośredni zakup. Co więcej – przewiduje się, że w niedługim czasie, główną płaszczyzną służącą do nabycia dobra przez pokolenie Y będą social media. Stracą na tym marki, które stawiają na sprzedaż w modelu tradycyjnym, natomiast zyskają więksi gracze cieszący się wysoką świadomością wśród konsumentów. Trendy konsumenckie wyznaczane przez milenialsów dadzą szansę innowacyjnym markom, które postawią na e-handel. W sektorze gastronomicznym dużą rolę odegra zrównoważone rolnictwo – pozycję zyskają ci, którzy będą głośno informować o pochodzeniu żywności. Dlaczego? Okazje się, że pokolenie Milenium skłonne jest zapłacić więcej, pod warunkiem, że dostanie produkt ekologiczny.

Pokolenie pieniądza na wstecznym, czyli do czego dążą milenialsi

Z badania “The 2020 Deloitte Millenials Survey” wynika, że 39 procent polskich milenialsów odczuwa stres, a główną przyczyną ich zmartwień jest sytuacja finansowa. To właśnie do stabilności i poczucia finansowego bezpieczeństwa przywiązują oni dużą wagę. Wydawanie pieniędzy nie przychodzi im łatwo, a każdy wydatek poprzedzony jest głębokimi rozważaniami. Milenialsi zdecydowanie chętniej inwestują w doświadczenia niż w dobra materialne. Lubią okazje i w przeciwieństwie do pokolenia pieniądza, wolą zaczekać na niższą cenę. Co ciekawe, coraz rzadziej decydują się na inwestycję w mieszkanie czy samochód, promując tym samym politykę współdzielenia.

Reasumując, przedsiębiorcy i inwestorzy, którzy swój model biznesowy dostosują do trendów konsumenckich wyznaczonych przez milenialsów, mogą liczyć na sukces. Aktualnie prosperujące biznesy powinny wziąć pod uwagę wartości wyznawane przez pokolenie Y i do nich dostosować swoją politykę. W przeciwnym razie nowi gracze odpowiadający na potrzeby pokolenia Milenium mogą zawładnąć gospodarką.

Udostępnij na swoim profilu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *