Ekobiuro i ekologiczna firma – korzyści dla biznesu

Działania ekologiczne stanowią istotny element funkcjonowania wielu firm. Czy ekobiuro to efekt podążania za eko trendami, czy świadomy wybór? Jakie inicjatywy podejmują firmy, które są eko? Czy to jest dla nich korzystne? Sprawdźmy!

Działania ekologiczne – moda na tzw. ekobiuro ma na celu poprawić kondycję środowiska naturalnego

Eko trend to podejście, które stanowi obecnie jeden z najważniejszych elementów strategii odpowiedzialności biznesu. Moda na firmy ekologiczne wynika z wielu różnych czynników, wśród nich wiodąca jest chęć realnej poprawy stanu naszego środowiska naturalnego.

Coraz więcej przedsiębiorstw stosuje działania ekologiczne już na etapie projektowania biura. Tzw. ekobiuro korzysta z energooszczędnych technologii, a zatrudnieni w nim pracownicy świadomie przestrzegają zasad ekologii w firmie. W efekcie oszczędnie korzystają z materiałów biurowych, digitalizują większość dokumentów, a także przykładają dużą wagę do segregacji odpadów.

Ekologiczna firma – eko trend wiąże się także z wieloma innymi korzyściami

Ekologia w firmie, poza tym, że rzeczywiście przyczynia się do:

  • ochrony przyrody,
  • zmniejszenia zużycia jej zasobów,
  • zminimalizowania ilości toksycznych odpadów,
  • spowolnienia procesów degradacji środowiska naturalnego,

służy także przedsiębiorcom. Wdrażając strategię zgodną z eko trendem, firmy budują pozytywny wizerunek wśród swoich klientów i pracowników. 

Propagowanie zasad ekobiura w pracy oraz angażowanie pracowników w działania ekologiczne, takie jak np. wsparcie dla organizacji ekologicznych, zwiększa lojalność wobec firmy. Ekologia w firmie jest ważna także z punktu widzenia konsumenta – obecnie jest on bardzo świadomy zagrożeń związanych z zanieczyszczaniem środowiska. Współczesny klient, zarówno B2B, jak i B2B sięga więc częściej po takie produkty i usługi, co do których jest pewien, że ich proces produkcji, skład oraz metody testowania przed wypuszczeniem na rynek są przyjazne dla przyrody. 

działania ekologiczne

Działania proekologiczne – przykłady działań znanych firm

Co wyróżnia firmy eko? Poniżej przedstawiamy kilka przykładów oraz inspiracji, co do tego, jak powinna funkcjonować ekologiczna firma. Podzieliliśmy działania ekologiczne na dwie grupy.

Działania proekologiczne – przykłady działań wewnątrz firmy:

  • Carrefour – francuska spółka akcyjna nagradza pracowników, którzy promują swoim zachowaniem ochronę środowiska i funduje im wartościowe szkolenia rozwojowe,
  • Coca Cola – gigant organizuje wolontariat pracowniczy, w ramach którego uprawiany jest między innymi plogging, czyli połączenie joggingu ze sprzątaniem planety,
  • Kompania Piwowarska – firma prowadzi program edukacji ekologicznej „Zgrani z naturą”, w ramach którego zachęca pracowników i ich rodziny do działań ekologicznych. W biurze można spotkać się z dużą ilością naklejek przypominających o czynnościach takich jak np. wyłączanie światła, czy też oszczędzanie wody,
  • Ulam Labs – polska firma zajmująca się programowaniem w Pythonie zdecydowała się na adopcję dwóch pytonów z wrocławskiego zoo, tym samym pomagając populacji tego gatunku na całym świecie. W ramach współpracy finansowane jest pożywienie, leczenie, pokrywane są także koszty remontów terrariów oraz zakupu elementów wystroju ekspozycji dla zwierząt.

Działania proekologiczne – przykłady działań zewnętrznych:

  • Nike – firma zainwestowała w produkcję butów sportowych z odpadów, są one oznaczone etykietą „sustainable materials”. Wdrożyła także program recyklingu butów – klienci mogą oddawać swoje stare adidasy do sklepów Nike – w przyszłości powstaną z nich różnego rodzaju produkty sportowe,
  • Puma – producent butów sportowych stworzył specjalną kolekcję „InCycle”. Składa się ona z obuwia, odzieży i akcesoriów, które są biodegradowalne i nadają się do recyklingu. Po zakończeniu cyklu życia mogą one zostać zwrócone firmie w ramach programu „Bring Me Back”,
  • Wosh Wosh – polska firma regularnie organizuje akcje typu „zero waste”, polegają one na zbiórce zużytego obuwia w celu nadania im drugiego życia. Używane buty są przekazywane osobom potrzebującym.
działania ekologiczne

Ekologia w firmie – od czego zacząć? 

Chcesz wdrożyć ekologię w firmie? Zacznij od małych kroczków. Na początku wystarczy poinformowanie pracowników o nowych zasadach polityki wewnętrznej i przearanżowanie przestrzeni w firmie tak, by można ją było nazwać ekobiurem. 

Warto wdrożyć także ekomarketing. Skonsultuj z działem marketingu kwestię rezygnacji z reklamy w formie poligrafii na rzecz marketingu cyfrowego. Zastanów się także, co można zmienić w kwestii stosowanych opakowań produktowych, tak, by były one bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego.

Dobrym krokiem jest również zorganizowanie zbiórki recyklingowanych materiałów lub akcji charytatywnej. Zachęć pracowników oraz ich rodziny do tego, aby pozbyli się oni materiałów takich jak plastik czy makulatura. Zaproś także do wspólnego świętowania „Dnia Ziemi” lub udziału w zrzutce na rzecz organizacji ekologicznych na świecie. Każde tego typu działanie ma ogromne znaczenie dla ratowania naszej planety.

Udostępnij na swoim profilu

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *